
Første version af klinikhjulet har jeg lavet med inspiration fra livshjulet. Livshjulets formål at få et overblik over livets kompleksitet for hele tiden at kunne udvikle sig imod det man ønsker.
På samme måde har jeg udviklet klinikhjulet som helt kan erstatte din forretningsplan og samtidig sikre at du udvikler din klinik og bevarer et overblik over alle klinikkens forretningsområder.
Nederst i artiklen kan du (få tilsendt klinikhjulet så du kan bruge det i Excel – på vej) eller du kan udskrive en skabelon i PDF og selv tegne klinikhjulet.

Hvordan virker klinikhjulet?
Jeg har udvalgt otte områder i din klinik som du hele tiden skal udvikle og forbedre. Verden omkring dig er i konstant bevægelse og forandring og derfor er du nødt til at tilpasse dig nye forhold hele tiden.
Du starter med at give hver enkelt forretningsområde en vurdering på en skala fra 1 – 10. Når de otte tal bliver sat ind i klinikhjulet vil du se at der fremkommer et ujævnt område. Dette område bør være helt symmetrisk og det er det hvis alle forretningsområder har fået samme vurdering.
Overblik over dine opgaver
Dit klinikhjul viser således hvilke forretningsområder du bør udvikle på først. Det område der har den laveste vurdering kræver mest opmærksomhed. I eksemplet drejer det sig om området ’kunder’ med vurderingen 1.
Spørg dig selv: ”Hvad kan jeg gøre bedre for at hæve vurderingen til 2?” Når du har opnået en vurdering på 5 er det ikke længere forretningsområdet med den laveste vurdering. Nu er det måske ’salg og markedsføring’ med vurderingen 4.
Det er vigtigt at du jævnligt revurderer forretningsområderne for at bevare overblikket. Ved at justere på eet område kan et andet nemlig også ændre sig. Hvis du fx får flere klienter er det meget sandsynligt at din økonomi også forbedrer sig. Omvendt kan det være at administrationen forværres fordi der kommer mere administrativt arbejde.
Klinikhjulets 8 forretningsområder
Hvert lagkagestykke i klinikhjulet repræsenterer et forretningsområde og hvert område har en række spørgsmål du bør tage stilling til.
1. Personlige ressourcer
Dine personlige ressourcer er brændstoffet til din klinik. Det kan være din uddannelse som zoneterapeut og erfaring med behandling. Det kan også være viden du har med fra en anden uddannelse.
Du skal også overveje hvordan din privatøkonomi er lige nu og hvordan du forventer at den bliver i fremtiden. Hvor meget skal du fx have i løn for at du kan betale dine regninger og leve af din klinik?
Overvej dine stærke og svage sider; du kan evt. få lavet en personprofil.
2. Kunder
Kender du dine kunder og klienter? Prøv at beskrive den typiske klient og hvad denne klient laver. Hvilken alder har klienten og hvor færdes han eller hun? Hvilke lidelse har din klient typisk?
Hvor mange klienter har du brug for? Er det realistisk at finde de klienter du gerne vil have?
Når du kender dine kunder er det nemmere at henvende sig til dem og give dem et tilbud.
3. Økonomi
Når du starter din klinik skal du overveje hvad det koster at starte den. Alt lige fra husleje til briks og creme skal du kende prisen på. Du skal også huske at der kommer udgifter til fx internet og revisor. Listen over potentielle udgifter er meget lang, så dan dig et overblik og vurder hvordan du kan styrke din økonomi.
Du bør også overveje hvordan du kan skabe gode relationer til din bank og hvor du kan skaffe penge hvis du mangler.
At starte som selvstændig zoneterapeut betragtes som risikofyldt fordi markedet er meget ustabilt. Derfor kan godt være svært at få bankens opbakning.
Lav et budget for både din privatøkonomi og for din virksomhed. Få evt. din revisor eller bank til at hjælpe dig.
4. Salg og markedsføring
For at få klienter må du overveje hvordan du gør dig synlig for dem. Skal du have en hjemmeside? Vil du bruge opslag eller netværk?
Vil du lave opsøgende telefonsalg til virksomheder? Hvor mange penge er du villig til at bruge på at gøre dig synlig?
Det er ikke alle zoneterapeuter der brænder for salg og markedsføring, så derfor kan det være en god idé at lade andre gøre det for dig. Fx kan du få nogen til at lave din hjemmeside eller lade en professionel sælger lave det opsøgende salg.
Jeg er fx ikke god til opsøgende salg, så derfor har jeg lavet et samarbejde med en dygtig sælger.
5. Administration og IT
Der er mange krav du skal opfylde og sætte dig ind i som selvstændig zoneterapeut. Derfor må du overveje hvordan du bliver bedre til skat, jura, bogføring, journalføring etc.
Du skal også have en computer der er godkendt af Datatilsynet og et bookingsystem får du også brug for.
Nøglen til dette forretningsområde er at gøre det så nemt for dig selv som muligt. Heldigvis kan rigtig mange administrative opgaver løses automatisk med internetløsninger. De koster naturligvis, men de er som regel investeringen værd, for så kan du få tid til det du er god til og brænder for.
6. Netværk
Dette forretningsområde omfatter din måde at kommunikere til din omverden på. Hvilken billede vil du gerne tegne af dig selv? Hvordan slår du dig bedst fast som zoneterapeut i din omgangskreds.
Det kan tage op til et helt år før dine nærmeste opfatter dig som selvstændig zoneterapeut!
Lav fx en elevatortale som du til hver en tid kan fyre af når folk spørger ind til hvem du er.
Overvej også om du skal være medlem af professionelle netværk i dit lokalområde eller om du skal være aktiv i bestyrelser eller organisationer.
Hvis du bruger dine netværk rigtigt så er de noget af det mest værdifulde du kan gøre for din klinik.
7. Klinikkens mål
For at opnå noget er det nødvendigt at vide hvad du vil opnå. Hvis du fx vil have en is er du nødt til at gøre klart at du vil have en is ellers risikere du at få noget andet.
Overvej derfor hvilke konkrete mål du har med din klinik. Det kan fx være at du vil have 10 behandlinger om ugen inden der er gået et år. Eller det kan være en omsætning på 150.000 kr. efter 2. år.
Sørg for hele tiden at have nogle små og store mål at arbejde hen imod.
8. Produkter
Uden et produkt er der ikke en klinik. Du skal selvfølge have noget at sælge og dit primære produkt er dine behandlinger med zoneterapi. Du kan nu overveje hvad du kan gøre for at gøre dine behandlinger mere værdifulde for dine klienter.
Måske bruger du en speciel creme eller teknik. Måske giver du klienten ekstra information og ressourcer. Det kan også være at du kun laver behandlingsforløb eller kun laver velværebehandlinger.
Tænk over hvordan du kan finpudse dit produkt så klienten helt klar over hvad det er du sælger og hvilken værdi det har.
Hvad skal dit produkt fx koste? Vil du konkurrere på pris eller kvalitet?
Værktøj til dig – helt gratis!

hej Erik
sender du stadig hjulet ud på excell version?
så kunne jeg godt tænke mig det.
ser ud som et godt stykke værktøj.
mvh Jette Hansen
zoneterapeut i fritiden